Niedziela Palmowa (Mk 14, 1 - 15, 47) - Rok B

Prawda o cenie miłości jest we współczesnej kulturze odrzucana. Dzisiejszy człowiek nie ma problemu z dobrym rozeznaniem i oceną moralną, jednakże jego głównym problemem jest ucieczka przed zobowiązaniami, konsekwencjami, wiernością czyli przed ceną miłości jaką jest krzyż.

Prawda o cenie miłości jest we współczesnej kulturze odrzucana. Dzisiejszy człowiek nie ma problemu z dobrym rozeznaniem i oceną moralną, jednakże jego głównym problemem jest ucieczka przed zobowiązaniami, konsekwencjami, wiernością czyli przed ceną miłości jaką jest krzyż.

Niedziela Palmowa (Mk 14, 1 - 15, 47)

Gdy się zbliżali do Jerozolimy, do Betfage i Betanii na Górze Oliwnej, Jezus posłał dwóch spośród swoich uczniów i rzekł im: 'Idźcie do wsi, która jest przed wami, a zaraz przy wejściu do niej znajdziecie oślę uwiązane, na którym jeszcze nikt z ludzi nie siedział. Odwiążcie je i przyprowadźcie tutaj. A gdyby was kto pytał, dlaczego to robicie, powiedzcie: "Pan go potrzebuje i zaraz odeśle je tu z powrotem'. Poszli i znaleźli oślę przywiązane do drzwi z zewnątrz, na ulicy. Odwiązali je, a niektórzy ze stojących tam pytali ich: 'Co to ma znaczyć, że odwiązujecie oślę?' Oni zaś odpowiedzieli im tak, jak Jezus polecił. I pozwolili im. Przyprowadzili więc oślę do Jezusa i zarzucili na nie swe płaszcze, a On wsiadł na nie. Wielu zaś słało swe płaszcze na drodze, a inni gałązki zielone ścięte na polach. A ci, którzy Go poprzedzali i którzy szli za Nim, wołali: Hosanna. Błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie. Błogosławione królestwo ojca naszego Dawida, które przychodzi. Hosanna na wysokościach.

Niedziela Palmowa, czyli o tym ile kosztuje miłość

Jedną z najbardziej poczytnych powieści roku 2003 była książka Tony Parsona " Mężczyzna i chłopiec". Nie jest ona dziełem o głęboko chrześcijańskich korzeniach, jednakże jest na pewno ciekawą analizą życia współczesnych młodych-dorosłych.

Głównym bohaterem ksiązki jest trzydziestoletni mężczyzna, który podobnie jak wielu ludzi swego pokolenia posiada mnóstwo wspaniałych cech: jest szczery, otwarty, serdeczny, lubiany, generalnie rzecz biorąc miły. Podsumowując jest to dobry i serdeczny człowiek, który chce postępować właściwie. Jednakże w pewnym momencie jego życie wali się.

On - mąż i ojciec - zdradza swoją żonę z koleżanką z pracy z którą niewiele go łączy. Traktuje to jako bezmyślny, przypadkowy czyn. Paradoksalnie dzieje się to w jego trzydzieste urodziny i dla niego jest to niewiele znaczący epizod. Jednakże jego żona, która odkrywa, co się wydarzyło odchodzi od niego i wnosi sprawę o rozwód. Jej decyzja wstrząsa głównym bohaterem powieści i zmusza go do zastanowienia się nad faktem, iż jeden epizod ma moc zmienić tak wiele i znaczy tak wiele. W czasie tej gorzkiej lekcji uczy się tego, iż miłość zawsze kosztuje, pociąga za sobą czasami trudne decyzje. Nie ma miłości bez kosztownej zapłaty. Jest pewna realna cena za miłość, a jest nią krzyż.

Być może chrześcijanie oswoili się ze stwierdzeniami "Jezus zapłacił na krzyżu za nas dług", "obmył nas swoją krwią" "zwyciężył szatana". Może właśnie film "Pasja" miał za cel ożywić prawdę o cenie miłości, którą Pan Jezus objawił na krzyżu?

Dostojewski pisał, że "miłość to bardzo trudna rzecz", a T.S. Eliot dodał: "miłość kosztuje wszystko". Ujmując rzecz prościej można stwierdzić: "jeśli chcesz prawdziwie kochać, jeśli chcesz być wierny ślubom, zobowiązaniom, których się podjąłeś wstępując na drogę małżeńską, kapłańską, zakonną, wchodząc w przyjaźń, musisz wiedzieć, że miłość kosztuje i że nie ma innej drogi".

Prawda o cenie miłości jest we współczesnej kulturze odrzucana. Dzisiejszy człowiek nie ma problemu z dobrym rozeznaniem i oceną moralną, jednakże jego głównym problemem jest ucieczka przed zobowiązaniami, konsekwencjami, wiernością czyli przed ceną miłości jaką jest krzyż.

Niedziela Palmowa zwana jest również Niedzielą Pasyjną. Liturgia tego dnia mówi, iz miłość kosztuje.

ks. Jacek Socha

Najpiękniejsze chwile

Dzisiaj wkraczamy w najważniejszy tydzień roku liturgicznego. Wielki Post zostaje ukoronowany Wielkim Tygodniem. Po nim nadchodzą święta paschalne. Przypomina to zdobywanie najważniejszych szczytów. Trzeba wielkiej odwagi, aby to zdobywanie rozpocząć. Potrzeba też skupienia, by niczego nie pominąć.

Niedziela Palmowa przybliża nam Jezusa najpierw triumfującego podczas wjazdu do Jerozolimy, by zaraz potem przytłoczyć nas opisem ostatnich chwil przed Jego śmiercią. Tak jak Jezus przygotowywał siebie i Apostołów na cierpienie i śmierć, tak my uczestnicząc w obrzędach Wielkiego Tygodnia mamy wejść w to, co Chrystus uczynił dla nas, mamy przygotować się na spotkanie — kiedyś — z Nim. Niedziela Palmowa i trud Wielkiego Tygodnia mają być dla nas oczyszczeniem, namaszczeniem i śmiercią dla zła i grzechu, byśmy mogli stanąć wobec Jezusa jak ci, co wiwatowali z palmami i wołali „Hosanna” — winniśmy być czyści i radośni. Tę czystość i radość zdobędziemy, gdy wraz z naszym Mistrzem przejdziemy przez Betanię i namaszczenie; przez Wieczernik i pierwszą Eucharystię; przez Ogród Oliwny, zmęczenie Apostołów i zdradę Judasza; przez fałszywe oskarżenia przed Wysoką Radą i zaparcie się Piotra; przez dziedziniec Piłata i uwolnienie Barabasza; przez uliczki Jerozolimy z ciężarem krzyża na ramionach; przez przybicie do krzyża i agonię Boga-Człowieka. Musimy przeżyć te dni tak, by móc z wiarą wyznać – tak jak setnik: „Prawdziwie, ten człowiek był Synem Bożym”. 

Ta niedziela i cały Wielki Tydzień jest zaproszeniem do wyciszenia się, do przeżycia najpiękniejszych i najgłębszych chwil ukrytych w liturgii Triduum Paschalnego. Cisza ma trwać cały Wielki Tydzień, byś ty sam mógł usłyszeć Boga, który chce mówić do Ciebie: w Betanii, w Wieczerniku, na dziedzińcu u Piłata, na drodze krzyżowej — a na końcu chce mówić do Ciebie z wysokości krzyża.

ks. Rafał Zieman